VINNARE NOVEMBERFESTIVALEN 2021

1:a pris, Tungvikt
Med omisskännlig känsla för gestaltning och stadig framåtrörelse skapar regissören en fullständig berättelse som berör oss på djupet. Starka skådespelarinsatser och hög verkshöjd i filmens alla berättarkomponenter gör att vi känner med huvudrollen från första till sista bildruta.

Bad lesbian
av Simone Norberg

///

2:a pris, Tungvikt
Att med så enkla medel förmedla en känsla av igenkänning, sårbarhet och passion kräver en filmskapare som vet precis vad hen gör. Vi dras snabbt in i dessa två unga människornas förhållande och vill stanna där med dom. Perfekt balanserat spel och nerv gör att vi tilldelar andra pris i tungviktsklassen till filmen:
Låt det brinna av Adam Starsmark

///

3:e pris, Tungvikt
Denna filmiska pärla upplevs med lätthet hantera och gestalta i det korta formatet.
Alla berättarkomponenter som klipp, foto, ljud och regi samspelar till en helhet.
En varm och bedårande film för likväl stora som små om mellanmänskliga relationer, fantasi och barndomen.
Årets Novemberfestivals tredje pris i Tungviktsklassen går till filmen

Lussevaka
av Johanna Sutherland

///

1:a pris, Mellanvikt
En filmiskt gestaltad berättelse med tydligt perspektiv utifrån huvudkaraktären. Enastående rollprestationer om ungdomens och vänskapens skörhet fångas av ett följsamt och konsekvent kameraarbete. Sammantaget en film som berörde och hänförde juryn, som nu längtar att se mer av denna regissör i ett längre format.
Årets Novemberfestival vinnare i mellanviktsklassen går till filmen:

Runaway
av Wilma Sjögren

///

2:a pris, Mellanvikt
En film som med tydligt berättande lyckas skapa såväl djupt obehag som medkänsla. I en samtid full av rörlig bild sätter denna film ett aktuellt och angeläget ämne i centrum genom att skapa bilder som vi sent kommer glömma – inte minst när vi köper kålhuvud.

Fruktkött
av  Perla Heiefort

///

3:e pris, Mellanvikt
Med en stor dos hjärta och humor visar den här filmen med sin härligt egna stil, att i de lugnaste vatten – finns den mest eldgalna katten! Juryn ger tredje pris i mellanviktsklassen till den hett animerade filmen, med det välvalda namnet:

Pyromeownicat
av Klara Ljung, Love Nilsson, Karla Svartling Stolpe och Saga Östlund

///

Juryns hedersomnämnande
Genom sin unika röst och identitet skapar den här filmen en känsla av klaustrofobi och fantasi. Ett fint samspel mellan välbetänkt ljud, foto, visuella effekter och musik i en genom alla led genomtänkt film, där skaparglädjen både syns, hörs och känns. Juryn vill ge ett särskilt hedersomnämnande till filmen:
Spacetime av Max Shore

///

Bästa manus
Med ett naturalistiskt och tydligt skrivet manus som rakt igenom känns som en verklig situation, skapar det här manuset ett tydligt exempel på hur välskriven dialog kan driva en historia men också när avsaknaden av repliker är ännu mer talande. Juryn tilldelar därför priset för bästa manus till:
Adam Starsmark för Låt det brinna

///

Bästa foto
Från första bildruta trollbands juryn av ett foto som med sin komposition, perspektiv och tydliga uttryck för oss in i en förhöjd och magisk värld. Tryggt och kompetent bildberättat genom ett foto som bär historien i en film nästan helt utan dialog.
Årets Novemberfestivals pris för bästa foto tilldelas

Chester Briscall-Harvey för Lussevaka

///

Bästa klipp
Med säker hand och träffsäkerhet i både perspektiv, tempo och övergångar skapar filmens klippare en tonträff som förvaltar filmens energi i varje steg. Omsorgsfullt och välgjort!
Klara Ågren för Bad lesbian

///

Bästa ljud
Denna sinnliga ljuddesign med avstamp i den animerade bildvärlden bjuder på ett stort audiovisuellt landskap. Det här är ljuddesign i sin bästa form. Ljud som egen berättarkomponent som skapar känslor, stämningar och världar och som tar vid där bilden har sina begränsningar.
Årets Novemberfestivals pris för bästa ljud tilldelas Emil Kiviniemi för ljud i filmen Lights left behind

///

Bästa originalmusik
En följsam och atmosfärisk känsla hör vi i juryn i denna musik, som perfekt fångar sin films stil och tonalitet. Med en tydligt riktad melodi och toner respektfullt inspirerade av genre-kusiner ger musiken filmen en till ljuskälla i mörkret. Bästa originalmusik tilldelas:
Kristina Kiviniemi För musiken till filmen Lights left behind

///

Bästa skådespelare
Med talande blick och starkt uttryck förmedlade denna huvudroll känslor som gick rakt in i hjärtat. En skådespelarinsats som stack ut både i sin film och i sitt startfält, med en trovärdighet lika stark i det ordlösa som i det dialogdrivna. Denna person vi vill se mer av!
Pris för Bästa skådespelare går till: Hanna Johansson för rollen som Sanne i filmen Se mig Rör mig

///

Svenska Filminstitutets pris

Vinnaren i mellanviktsklassen lyfter frågor om relationer, arbete och strävan. Trots sitt korta format är det en film som både hinner komma nära och lotsa oss genom ett händelserikt liv. En berättelse, som sällan skildras, men som många kan relatera till. I all sin enkelhet sätter filmens dokumentära bilder igång känslor och frågeställningar som är omöjliga att värja sig ifrån. Vilka livsval formar våra liv? Vad hoppas vi kunna uppnå? En film om en av de mest avgörande relationerna vi har.

Vinnaren är Min pappa, fiskkungen av Julia Ammouri

///

Live at Heart Film

Mellanvikt:
En film som utan ett ord förmedlar en tydlig berättelse kryddad med en stor nypa humor. Med skräckblandad förtjusning följer vi huvudkaraktären mot en tvist som “värmer” våra hjärtan och ger oss hopp om framtiden. Vad gör man inte för dem man älskar?

Vinnaren är Pyromeownicat av Klara Ljung, Love Nilsson, Karla Svartling Stolpe och Saga Östlund

///

Tungvikt:
Berättelsens huvudkaraktärer behöver inte yttra ett ord utan förmedlar skickligt en känsla många kan relatera till. Med fint foto och smart regi lämnar filmen oss med en ny känsla i magen kring julens traditioner. En film som hyllar lekfullhet och fantasi oavsett ålder.

Vinnaren är Lussevaka av Johanna Sutherland

///

Publikens pris

Samses av Emil Olofsson

///

Bergmanveckan

En personlig, stark och välkomponerad skildring av flyktens pris och konstens läkande kraft.

Med sitt poetiska tilltal och sin vackra animation talar filmen direkt till hjärtat.

Vinnaren av Bergmanveckans pris är filmen You Must Have Come From Hell av Hayfaa Chalabi.

///

ABF:s Filmpris

Regissören har i denna film gjort ett moget och väl avvägt porträtt av hur psykisk ohälsa påverkar såväl vänskap som den egna livssituationen. Det är en ynnest att få se en regi där interaktionen och timingen mellan skådespelarnas olika uttryck hamnar mitt i prick och skapar en väl avvägd och genomarbetad film utifrån huvudkaraktärens subjektiva perspektiv.

Vinnaren är Runaway av Wilma Sjögren

///

BUFF Filmfestival

BUFFs pris på Novemberfestivalen 2021 går till en fantasifull film som utnyttjar filmberättandets fulla potential. Med ett visuellt enastående foto och en genomtänkt ljudbild sätter filmen barnet i fokus och riktar blicken mot en obegriplig vuxenvärld. En film som skapar igenkänning och samtidigt tar oss med på en resa till en magisk värld vi sent ska glömma.

Vinnare är LUSSEVAKA av Johanna Sutherland.

///

Nordisk Ung Film Festival NUFF – Ett pris per viktklass

Tungvikt:
From its first minute this distinct film works like a confession of all those boys who could not say what they wanted, when they wanted, as they wanted. The film acts as a tool of liberation and self expression by using a conceptual film language and a poetic storytelling, achieving to connect with the audience and pass a universal message. The NUFF award goes to Promberade Pojkar.

For the category Tungvikt the NUFF Award goes to Plomberade Pojkar av Melissa Zabihi .

///

The NUFF award for the category Tungvikt goes to the film that addresses the complexity and the several layers that appear in the world we live in by following the story of Ali Mustafa. This documentary achieves by unfolding the personality of Ali to touch upon different elements of one’s life: family and friendship, hopes and dreams, leaving no space for a romanticized view on someone’s daily life. With its great sense of realism and a settled pace of cinematic language, the NUFF award goes to Huvudet i Sanden.

For the category Mellanvikt the NUFF Award goes to Huvudet i Sanden av Heaven Fedey, Hani Al Abras och Daniel Johansson Mohammadi. 

///

Amandusfestivalen

Mellanvikt:
Amandusprisen i mellanviktsklassen går til en film som ved hjelp av enkle rekvisitter greier å lage et absurd fiksjonsunivers, som blant annet vekker assosiasjoner til filmskaper Charlie Kaufman. Med sin distinkte sort-hvite estetikk, det stemningsfulle lydsporet og den tilsynelatende bekmørke historien, skaper denne filmen likevel stor komikk ved at hovedpersonen er hentet fra baderommet. Amandusprisen i mellanviktsklassen på Novemberfestivalen 2021 går til Bob tandborste av Oskar Åtting.

///

Tungvikt:
Amandusprisen i tungviktsklassen går til en meget kompetent film som på engasjerende vis tar opp problemstillinger knyttet til legning og identitet, men snur kanskje litt om på den klassiske historien. I denne ungdomsskildringen blir vi med inn i en verden der voksne virker å være helt fraværende, der samtalene om følelser og seksualitet sitter løst. Filmen er meget godt spilt, vakkert fotografert, og har en tydelig registemme.

Amandusprisen i tungviktsklassen på Novemberfestivalen 2021 går til Bad lesbian av Simone Norberg.

///

Novemberfestivalen International Award

Sometimes the silence sounds louder than words and the shadows illuminates more than lights. The subtly sounds and the beautifully composed images reveal us, in an engaging rhythm, a missing close one. The static camera and the carefully editing built a solid massive feeling. The breathing, the looking and the touching of the present character make us feel the pain and the presence of the absent brother. A recurring tragedy, that strikes too often the lonely migrant worker.

The prize to best film in the international competition goes to Beyond by Julius Lagoutte Larsen.

///

The International Jurys Special mention

Sometimes the context surrounding the film is a very important part of the film itself, like in the case of this documentary styled experimental film. Living in the pandemic for the past two years, the author picked out the perfect timing to tell us about the moment when ”the world stopped turning”. While using the ”twitching effect” combined with the terrifying sound of the siren, overwhelming anxiety, a mixture of chaos and hopelessness, the author really managed to build up the feeling of the world on the edge. At the same time, while riding on the swing of life she made us ask ourselves are we prepared for the worst?

The special mention in the international competition goes to Daysteps by Anita Kremm.